Over mij

ADDVISIE

Businessmediator en - coach


Marcel Douma (1960) studeerde bedrijfskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Eind 1985 studeerde hij af op strategische planning en organisatieverandering bij de NOS Televisie in Hilversum. Na een wereldreis van ruim 9 maanden vestigde hij zich in Amsterdam als zelfstandig organisatieadviseur voor het MKB. Na ruim 2 jaar trad hij bij Transavia Airlines op Schiphol in dienst als hoofd Facility Management.
 In 1991 trad hij toe tot de directie van zijn familiebedrijf, dat hij 4 jaar later kocht. Deze middelgrote deurenindustrie verkocht hij in 2000 aan een concurrerende bedrijvengroep.
 In 2001 richtte Marcel met twee partners De Familiebedrijven Adviesgroep op en begeleidde directies van familiebedrijven bij hun opvolgings- en overnamevraagstukken. Hierdoor kwam hij in aanraking met mediation. In 2003 ontving hij zijn NMI-certificatie en vanaf 2005 treedt hij tevens op als mediator voor de rechtbanken van Zwolle-Lelystad, Arnhem en Assen. In 2004 besloot hij zelfstandig verder te gaan als organisatieadviseur, coach en mediator onder de naam Addvisie. Dat doet hij nog steeds met veel inzet en plezier, vaak in samenwerking met andere professionals. 

 

Passie


"Ik ben enorm enthousiast over de huidige transitieperiode, waarin alles op zijn kop gaat. Er heerst misschien veel onzekerheid in de hoofden van de mensen en ook in bedrijven, maar na een tijd van beknellende systemen, structuren en regels breekt eindelijk weer een tijd van ademen, lucht en beweging aan. De ruimte van vrij denken; een prachtige gelegenheid waarin ik mijn creativiteit gekoppeld aan mijn bedrijfservaringen kan inzetten ten behoeve van de onvermijdelijke vernieuwing van organisaties. En met 'wijsheid' een brugfunctie kan vervullen van het 'oude denken' naar de onbevangenheid en innovatiedrift van de huidige jeugdige leiders."

 

Een professioneel netwerk


Addvisie is een netwerkorganisatie in de meest actuele zin van dit woord. Ik werk individueel of met wisselende teams in diverse trajecten en put daarbij uit een vaste kern van authentieke en betrouwbare professionals. Ik vind het belangrijk dat mijn zakelijke partners zich professioneel maar ook persoonlijk blijven ontwikkelen, vooral via intervisie en oprechte feedback van klanten.